Atenció: El teu navegador no té suport per algunes funcionalitats necessàries. Et recomanem que utilitzis Chrome, Firefox o Internet Explorer Edge.

Material per a creadors

🏗️ · Com crear i gestionar una pàgina a l'Aixeta

🗺️ · Guia ràpida


  1. Crear una pàgina.
  2. Escriure una presentació del projecte a l’Aixeta i del que ofereixes als mecenes de la pàgina (portada-presentació).
  3. Afegir fotografies a la galeria que defineixin el teu projecte. També una foto i/o vídeo per la portada!
  4. Escriure una descripció del projecte més general, fent un recull històric personal o del projecte (info-biografia).
  5. Incloure enllaços al web i/o xarxes socials del projecte.
  6. Afegir nivells de subscripció i definir quines recompenses s’ofereixen per a cada nivell.
  7. Si vols, pots tenir-ho en català, castellà i/o anglès.
  8. Finalment: demana l’activació de la pàgina. En farem una última revisió i rebràs suggeriments. Quan estigui llesta, la publicarem!

És essencial tenir clara l'estratègia de promoció (xarxes, en directe, correu electrònic, etc.) per atraure mecenes a la teva pàgina. L’Aixeta també t’hi ajudarà. És responsabilitat de cada creador complir amb els compromisos amb els mecenes que s’expliciten en els nivells de subscripció. Si pots trobar i engrescar els teus seguidors, l’Aixeta funcionarà per tu!

🛠️ · Com crear la pàgina


En crear un nou compte a l’Aixeta es pot fer clic al botó Fes una pàgina. També s’hi pot anar directament a partir d’aquest enllaç: https://www.aixeta.cat/ca/join/create_shop/new

Una vegada dins la plataforma es pot afegir informació a la portada, la info i els nivells de subscripció, com s’explica a continuació. Mentre vas creant la pàgina, només és visible per a tu mateix. Una vegada estiguis satisfet amb el contingut i en demanis l’activació, la revisarem i la farem pública.

🖼️ · La portada


La portada és la pàgina on apareixen les teves publicacions, és la portada dels teus continguts a l’Aixeta. El text de la portada és la teva presentació, la teva carta de visita: explica què fas i què oferiràs a la pàgina de l’Aixeta. Què és el que crees? Per què és interessant? Per què algú voldria seguir-te? Pots editar els diferents continguts clicant el llapis al costat del nom. A la portada hi ha tres àrees de text: el títol, el resum (línia sota el títol) i la presentació. Quan cliques el llapis, veuràs que el text es pot editar. Clica en la marca de verificació per acceptar els canvis o en la X per desfer-los.



Una cosa simple, però molt important: el títol i el resum haurien de ser curts! 



Si vols afegir el text a la presentació en un altre idioma, pots triar aquell idioma del menú a dalt a la dreta i procedir a editar el text de nou, clicant el llapis i acceptant els canvis. Aixeta sempre mostra els textos en l’idioma que té seleccionat l’usuari (i si no hi ha res en aquell idioma, doncs en el que sí que hi és). Expliquem més sobre com oferir una pàgina multilingüe més endavant.



Pots incloure imatges a la Galeria fent clic en el plus +. Pots penjar fotos vostres, d’actuacions, portades de discos, de llibres, d’actes, el logotip… el que vulgueu. Les imatges també haurien de donar una idea del tipus de continguts que compartiràs en la teva pàgina a l’Aixeta. També haurien de seduir! Es poden penjar moltes imatges, però només se’n mostren 12 a la vegada a la pàgina de la portada. Es poden reordenar o eliminar seleccionant l’opció Imatges del menú que surt de la rodona.


🪪 · La info

Ja has explicat què fas, ara has d’explicar QUI ETS. Per això la pàgina d’Info és més biogràfica. És aquí on expliques qui ets o qui sou al grup, com us dieu i per què, quina és la vostra formació i el vostre recorregut, quins projectes i col·laboracions heu fet fins ara, projectes de futur, etc. 

Per fer-ho, fes clic en el llapis al costat de Biografia. Quan hagis acabat, fes clic en la marca de verificació per desar els canvis. Per afegir un altre idioma, tria l’idioma desitjat en el menú i torna a editar la informació. Hi ha més detalls sobre pàgines multilingües més endavant.

És imprescindible penjar una foto vostra. Per fer-ho, fes clic en el botó de plus + de la dreta. Pots penjar tantes fotos com vulguis, però només se’n veuen quatre de cop en la pàgina d’info. Pots gestionar quines triant Imatges des del menú. Hi ha més detalls sobre com gestionar imatges més endavant.


És imprescindible posar els enllaços a totes les vostres xarxes socials, especialment Twitter, Facebook i Instagram on l’Aixeta té perfil, podent afegir-hi la pàgina web, els perfils de Youtube, Spotify, Tik Tok i altres xarxes. Per fer-ho, fes clic en el botó de plus + a la part inferior de la pàgina, al costat d’Enllaços: sortirà un quadre on teclejar el text que identifica l’enllaç i l’adreça URL.

📊 · Els nivells de subscripció


Els nivells de subscripció ajuden a delimitar la relació entre tu i els teus subscriptors. Bàsicament, estàs dient: “per aquesta quantitat de diners, et donaré això o allò”. Per crear els nivells de subscripció has de pensar en quines coses vols oferir al teu públic, com vols crear la connexió amb ell. No és només qüestió de vendre-li un disc o una samarreta, sinó de trobar maneres de compartir i de connectar.

➕ · Models de subscripció

Hi ha moltes maneres d’orientar els nivells de subscripció. En general, la idea és crear una comunitat al voltant del teu projecte, però hi ha moltes maneres de fer-ho. L’important és que reflecteixi la teva manera de ser i d’actuar. També és important que els teus seguidors trobin alguna cosa en la teva pàgina que els engresqui a apuntar-s’hi, no cal que sigui una cosa tangible: alguna cosa que els faci sentir partícips en el teu projecte.

  • Informació o contingut exclusiu o en primícia.
  • Contingut personal, fora de càmeres/micros.
  • Accés especial a entrades o seients, a un butlletí informatiu exclusiu per mecenes...
  • Contingut educatiu (classes, tallers, textos explicatius…).
  • Marxandatge (samarretes, discos, entrades, llibres, descomptes…). 
  • Vídeos i fotos.
  • Recompenses interactives, personalitzades o d’agraïment: dedicar cançons o vídeos als subscriptors, trobades en grups petits (virtuals o presencials), oferir l’oportunitat d’assistir als assajos, al backstage, a trobades especials per subscriptors, clubs de lectura, fer concerts en petit format (presencials o virtuals)... Qualsevol cosa participativa (enquestes, sortejos…)!

💡 · Idees de recompenses

Hem creat diferents documents amb idees de recompenses que pots donar, segons el tipus de projecte. És important que triïs les coses que més sentit tinguin per tu, que no et costi massa feina/temps/recursos, i que se cenyeixin al valor del nivell de subscripció. No donis massa ni massa poc. Pots veure el material per a creadors relacionat amb les idees per a les recompenses en aquest enllaç

💧 · Cumulatius o independents?

Els nivells de subscripció poden ser cumulatius o independents (hi ha un botó a la part superior del llistat de nivells). Si són cumulatius, els subscriptors a nivells amb un preu més elevat també tindran accés als continguts posats a l’abast de nivells de subscripció més baixos. Si els nivells són independents, només els subscriptors a un nivell en particular tindran accés als continguts publicats en aquest nivell. 

🎲 · Quants nivells?

Recomanem entre 3 i 5 nivells a preus variats, començant per un nivell de 2€ (pràcticament a l’abast de tothom) i acabant per un nivell més alt del que penses que mai ningú no es faria subscriptor (25€?, 50€?, més?). Qui sap si hi ha gent amb diners que vol ser part del teu projecte i que et vol patrocinar de manera especial?

🆕 · Crear nivells de subscripció

Hi ha dues maneres de crear els nivells de subscripció. El més senzill és anar a la teva pàgina de Nivells de subscripció i fer clic en la marca de plus + a dalt de tot de la pàgina. Clica el llapis per afegir una descripció general a la pàgina de nivells de subscripció per animar als teus seguidors a apuntar-s’hi.


Cada nivell de subscripció té un nom, una quantitat d’euros i una descripció. Una vegada tinguis subscriptors, ja no es pot canviar la quantitat (no seria just pels subscriptors). Sí que es poden eliminar nivells i crear-ne de nous. 
Si un creador vol que un mecenes hagi tingut una certa permanència abans de poder rebre alguna recompensa —la qual cosa és bastant comú— s’ha d’explicitar aquest requisit en el text del Nivell de subscripció i s’ha de gestionar manualment. (Per exemple: “Per poder participar de les trobades trimestrals amb els subscriptors, has d’haver sigut mecenes 3 mesos prèviament”).

Quan hagis acabat de definir el nivell de subscripció, clica el botó Crear Nivell de subscripció. També pots crear i editar nivells de subscripció en la pàgina de Nivells de subscripció.


🔀 · Nivells de subscripció cumulatius

És important decidir si vols que els nivells siguin cumulatius (els subscriptors de nivells més costosos tenen accés als continguts publicats pels nivells més baixos). En cas afirmatiu, clica el botó Els nivells són cumulatius. Per crear-ne un de nou, clica Afegeix-ne. Per editar-ne un d’existent, clica Edita al costat del seu nom. També pots afegir idiomes addicionals clicant Edita i triant un altre idioma.


🔗 · Copiar l’enllaç d’un nivell de subscripció

Si vols compartir l’enllaç al botó de subscripció d’un nivell de subscripció en particular, clica la icona de les baules en la columna Comparteix i després enganxa l’enllaç copiat a Twitter, Instagram, correu electrònic… Quan un potencial subscriptor faci clic en l’enllaç, se’l convidarà a fer-se subscriptor a aquest nivell.



🪙 · Donacions puntuals

Per poder acceptar Donacions puntuals o mensuals sense cap recompensa, activa el botó verd al costat de Donacions al final de la llista de nivells de subscripció. Les donacions poden ser una sola vegada o mensuals. La quantitat que es dona ho decideix el mecenes.


🗑️ · Eliminar nivells de subscripció

Per eliminar un nivell de subscripció clica Elimina al costat del seu nom. Si hi ha subscriptors a aquest nivell seran donats de baixa automàticament. 

🗞️ · Publicar les teves creacions


La teva pàgina gira al voltant de les teves publicacions. Com tot a l’Aixeta, es poden publicar en català, castellà i/o anglès. Si crees versions en diferents idiomes, es mostrarà el contingut segons l’idioma que l’usuari té seleccionat. Si aquell idioma no té traducció disponible, se’ls ensenyarà l’idioma que hi ha que més se sembla. 


📝 · Crear una publicació


Per crear una publicació, o fes clic en el plus + de la part inferior de la teva portada, o bé triant Publicacions del menú (que surt de la icona rodona) i després el tipus de publicació que vols crear. Pots crear continguts de només text, o de text amb imatges, àudio o vídeo. L’idioma inicial del contingut és el mateix que l’idioma que tu tens seleccionat per la plataforma (que es pot canviar amb el menú d’idioma de la part superior de la pàgina). 


Cada publicació ha de tenir un Títol i algun contingut en la casella de Contingut. Pots escriure text per cada tipus de publicació. Pots formatejar amb les eines de formateig en la part superior de la casella de text. Inclou enllaços seleccionant text i clicant la icona de les baules. Fes i desfés canvis clicant els botons de fletxes en la part de la dreta de la finestra.


📎 · Afegir arxius a una publicació

Per pujar imatges, àudios i vídeo, clica el botó Afegeix-ne al costat d’Arxius. Es poden afegir-hi també títols i peus de pàgina. Una vegada pujats els arxius es poden canviar d’ordre arrossegant la icona a l’extrem esquerre de l'arxiu que vols canviar. Clica el botó Destacar perquè aquest arxiu s’utilitzi per identificar la publicació a la portada i en les cerques a l’Aixeta. Clica Elimina per esborrar l’arxiu de la pàgina.


👉 · Designar el nivell de subscripció per la publicació

Selecciona el nivell de subscriptors que tenen accés a aquesta publicació en el menú Nivell de subscripció. També pots fer que la publicació estigui disponible per tothom, seleccionant Gratuït. Recorda que si has marcat l’opció Els nivells de subscripció són cumulatius, en donar accés a un baix, també hi tindran accés els nivells superiors.


🏷️ · Afegir etiquetes a una publicació

Es poden afegir etiquetes per facilitar la cerca posterior dels continguts. També es pot especificar un resum per la publicació que apareixerà al costat de la teva pàgina en cercadors web (com Google). Finalment, selecciona quin nivell de subscripció hauria de tenir accés al contingut d’aquesta publicació.

🪧 · Afegir un resum

El resum és el text que sortirà al costat del teu document quan apareix en els resultats d’un cercador com Google. 

🌐 · Canviar l’adreça URL d’una publicació

Es pot canviar l’adreça de la pàgina (per exemple, per simplificar-la) en la casella URL. Una vegada publicada, ja no es pot canviar.

💾 · Desar l’esborrany d’una publicació

Es pot desar un esborrany de la publicació en qualsevol moment, clicant Desa esborrany. Els esborranys es guarden en la secció d’Esborranys en la pàgina de Publicacions. Clicant Mostrar al costat del seu nom en el llistat, pots mostrar l’esborrany d’una pàgina per veure com quedarà i també per copiar-li l’URL inclús abans de publicar-la.


✏️ · Editar una publicació

Sempre pots tornar a editar una publicació, també un cop publicada. També pots despublicar-la temporalment desant l’esborrany. Pots editar-la per afegir més d’una llengua. En el llistat de Publicacions, clica Edita i després l’idioma que vols afegir del menú que surt. S’obrirà el document amb el contingut de l'idioma anterior. Pots traduir-lo al nou idioma. Sempre pots saber en quin idioma estàs treballant pel títol de la pàgina. Desa l’esborrany o publica el document per desar la nova versió. Els arxius d’imatge, àudio i vídeo són iguals en cada versió d’idioma. Ah, per cert! També pots afegir imatges a tots els tipus de publicació!


📌 · Destacar una publicació

Si vols que una publicació sempre quedi fixada a dalt de tot de la teva pàgina de Portada, clica Destaca la portada en el menú Edita.

📅 · Publicar o programar una publicació

Quan estiguis a punt per publicar el contingut, pots clicar Publica per publicar-ho directament o pots clicar Programar per especificar el dia i hora quan s’hauria de publicar. No es pot seleccionar un temps en el passat. Els documents programats es guarden en el llistat de Programats en la pàgina de Publicacions. Una vegada publicats, passen a la llista de Publicats. Una vegada publicades, es mostren en la teva portada. Les publicacions per les quals cal tenir una subscripció es mostraran amb una estrella.


🕖 · Freqüència de publicacions

Recomanem que publiquis coses a la teva pàgina amb una certa freqüència. No cal que sigui molt regular, sempre el mateix dia, però està bé que no deixis passar massa dies sense publicar-hi alguna cosa.

❌ · Eliminar una publicació

Pots eliminar una publicació triant Edita al costat del seu nom en la pàgina de Publicacions i triant Eliminar del menú.

📣 · Promocionar una publicació

Cada vegada que publiques contingut nou a la teva pàgina, hauries de compartir-lo en totes les teves xarxes socials i a la teva llista de correu electrònic. S’utilitzarà la imatge de l’arxiu que has marcat com a “destacat” per acompanyar els posts a les xarxes. Recorda d’afegir l’adreça de la nova publicació en tots els posts a xarxes perquè la gent pugui venir directament a la teva publicació.
Si la publicació és oberta a tothom, l’enllaç els portarà directament a la pàgina de la publicació i podran llegir, visualitzar, escoltar o visionar el teu contingut. Si és només per a subscriptors, els que segueixen l’enllaç veuran un avís explicant que han de subscriure-s’hi abans d’accedir al contingut. L’Aixeta els convidarà a obrir un compte i introduir les dades de pagament abans d’ensenyar-los el teu contingut.

Més sobre promocionar la teva pàgina a l’Aixeta a les xarxes socials: Com atraure mecenes a la teva pàgina de l'Aixeta (falta enllaç)

👥 · Subscriptors (Mecenes)


Cada creador defineix una sèrie de nivells de subscripció amb una descripció de les recompenses que rebran els subscriptors i el preu que han de pagar. Els mecenes poden trobar els nivells de subscripció clicant el botó Subscripcions en la pàgina del creador. Un cop a dins, hi veurà els diversos nivells de subscripció, i podrà triar-ne un clicant el botó de Subscriu-te!


També es poden donar de baixa lliurement:

  1. Clic a “Subscripcions” dins el menú principal a la part superior dreta (icona rodona).
  2. Clic en el nom del creador.
  3. Hi veuràs tres opcions: Envia-li un missatge, Ves a la pàgina, Donar de baixa. 
  4. Clic a “Donar de baixa”, marcada en vermell. 


Un mecenes potencial també es trobarà amb l’opció de subscriure’s si fa un clic en una publicació que només està disponible pels subscriptors del nivell corresponent.


Per acabar, el creador pot copiar l’enllaç d’un nivell de subscripció en particular en la pàgina de Definir Nivells de subscripció per compartir-lo en les seves campanyes de promoció i ajudar els potencials subscriptors a arribar directament a la pantalla de subscripció d’un nivell en particular.


L’Aixeta no vetlla perquè les condicions dels nivells de subscripció es compleixin. És la responsabilitat del creador complir amb les coses que ha promès als seus mecenes. Un mecenes no satisfet amb les recompenses d’un creador pot donar-se de baixa en qualsevol moment. 

🔍 · Informació sobre els mecenes

En la pàgina de Nivells de subscripció, pots veure una taula resum de quants mecenes tens i de quins nivells, i quantes publicacions has fet per cada nivell. En la pàgina de Mecenes, es veu un llistat de tots els mecenes del creador, a més a més del nivell de subscripció, data d’alta, un botó per enviar-li un missatge i un altre botó per demanar-li més dades personals. Els creadors poden veure les dades sobre els seus subscriptors individuals triant Mecenes en el menú. Es pot filtrar el llistat per nivell de subscripció, per nom, email, etc.

🤔 · Accés a les dades personals dels mecenes

Per tenir accés al correu electrònic, correu postal i/o telèfon dels mecenes, el creador ha de demanar permís seleccionant el mecenes en el llistat de mecenes i clicar Veure’n més. Allà trobarà botons per enviar la sol·licitud al mecenes. Quan el mecenes doni el vistiplau, el creador veurà les dades corresponents.


A la dreta del requadre veuràs els botons per demanar accés a certes dades del subscriptor: el correu electrònic, l’adreça postal o el telèfon. Cada subscriptor ha de donar-te permís per tenir accés aquestes dades. Quan ja ho hagin fet, les dades apareixen automàticament.


📩 · Enviar missatges als mecenes

Apareix el requadre del Mecenes on pots veure el seu perfil, nom i historial com a subscriptor. També pots enviar-li un missatge amb el sistema de missatgeria intern de l’Aixeta clicant Escriu un missatge a baix a l’esquerra.

🔴 · Donar de baixa un mecenes

Si et desplaces fins a la part inferior de la pantalla, veuràs l’opció de donar de baixa el mecenes. Els mecenes sempre es poden donar de baixa ells mateixos quan vulguin, però si veus que a un mecenes li falla el pagament durant un parell de mesos i no respon als teus mails, o si et demana que l’ajudis, pots optar per donar-lo de baixa directament. 


🧍 · Seguidors sense ser mecenes

La gent pot seguir la teva activitat sense ser mecenes teu. Si fan un clic en el cor de la teva pàgina, rebran un avís cada vegada que publiquis alguna cosa nova. 

✉️ · Missatgeria


Pots accedir al sistema intern de missatgeria de l’Aixeta fent clic en el sobre en la barra superior de la finestra, prop de la icona rodona. Aquí trobaràs tota la correspondència entre tu i els teus mecenes i entre tu i els creadors dels quals ets mecenes. 
Per fer un nou missatge, fes clic en el plus a l’extrem dret. Pots enviar missatges a un mecenes concret o a tots, als mecenes d’un nivell de subscripció concret, a tots els seguidors de la teva pàgina (han fet clic en el cor de la teva pàgina).



💬 · Consells pels nivells de subscripció

🎁 · Què puc oferir als meus mecenes?


Si ets creador a l'Aixeta, pots crear diversos nivells de subscripció perquè el teu públic tingui diferents combinacions de diners i recompenses on triar per donar-te suport. Quantes més n'hi hagi, més diversitat hi haurà. En cada nivell de subscripció defineixes quins continguts compartiràs, i també la quantitat en euros que hauran de pagar els mecenes mensualment per tenir-hi accés. Pots definir tants nivells de subscripció com vulguis, i poden ser per la quantitat de diners i les recompenses que vulguis. Ara bé, des de l'Aixeta et recomanem que creïs entre 3 i 5 nivells de subscripció. Hem observat que fer-ne més pot ser perjudicial, ja que pot ajudar a generar indecisió entre els teus possibles mecenes. Per això t'aconsellem que tinguis en compte i valoris profundament la quantitat de nivells de subscripció que ofereixes. El millor és que siguin concrets i que engresquin els teus seguidors. Pots oferir diferents tipus de recompenses: t'ajudem a desgranar-ho tot seguit!

🏛️ · Crear una biblioteca de continguts


Hi ha moltes maneres d’oferir continguts per atraure subscripcions. Pots utilitzar la teva pàgina a l'Aixeta com a biblioteca de tots els teus continguts, tant de les coses noves com les antigues que els nous subscriptors encara no coneixen. 

O pots utilitzar la teva pàgina a l'Aixeta per oferir continguts més llargs, complerts, detallats, treballats a fons… mentre n’ofereixes una mostra o una versió reduïda en obert,comple o a un nivell més baix de subscripció. Per exemple, potser publiques un segment d’una entrevista on expliques històries interessants sobre els diferents idiomes del món. Podries oferir una versió més completa de mitja hora, amb més detalls, pels subscriptors. O potser en tens una versió en vídeo. O una guia per a mestres i professors perquè es pugui utilitzar a classe.

També són populars els continguts oferts en primícia. Primer dones accés immediat als subscriptors, i uns dies més tard poses el mateix contingut a l'abast de tothom.

👥 · Crear comunitat


La teva pàgina a l'Aixeta pot ser un eix d'activitat comunitària, d'activisme, de projectes de barri o d'alguna altra cosa compartida. Les recompenses poden ser trobades, preguntes i respostes, descomptes als actes que organitzeu, tallers especials per subscriptors, articles sobre el tema que us uneix... La clau és crear una comunitat de persones interessades en el mateix tema.

🔄 · Compartir coneixement


Pots oferir la teva expertesa i experiència en la creació. Potser saps fer ganxet, jardineria, murals, quadres, pàgines web, tocar la guitarra o parlar danès, potser coneixes la història de Mallorca, o del País Valencià, o el millor lloc per fer surf a l'hivern. A l'Aixeta pots oferir el teu coneixement. i, el més important: compartir-lo. Pots publicar lliçons curtes obertes a tothom i oferir lliçons més extenses només per a subscriptors, amb l’opció de resoldre dubtes, per exemple. Pots oferir tutorials de les tècniques més complicades, explicar consells i detalls per escrit, per àudio o amb vídeo. La teva pàgina a l'Aixeta pot ser un bon recurs per qui vulgui aprendre el que tu ja saps. 

❤️ · Oferir una relació amb els teus subscriptors


Pots aprofitar la teva pàgina a l'Aixeta per crear una connexió amb els teus seguidors. Els pots donar accés a tu, deixant que et facin preguntes sobre les coses que crees, pots reconèixer-los públicament amb agraïments, pots compartir la teva vida darrera l'escenari (el teu procés creatiu, la teva vida personal, la teva visió del món), pots tenir converses virtuals individualment o en grup (un club de lectura virtual o en persona, assistència a assajos, un sopar o prendre un cafè), pots oferir missatges personalitzats (enviar postals o connectar-se per xarxes)...

📊 · Subscripcions amb preus variables


També pots deixar tot el contingut en obert o disponible pel nivell més baix de subscripció, i després crear múltiples nivells de subscripció amb les mateixes recompenses a diferents preus, bàsicament perquè els subscriptors puguin triar el nivell amb el que et volen donar suport, independentment de les recompenses. Aquesta és una opció molt popular.

🛍️ · Servei/producte


Pots utilitzar l'Aixeta per oferir un producte o un servei, una trucada mensual, consells de negocis, classes individuals o en grup… Per exemple, pot ser un mitjà per vendre llibres, revistes, CD… i compartir-los amb la teva comunitat. 

😯 · Sorpreses


Una altra possibilitat és oferir continguts sorpresa –coses personals o aleatòries–, coses que no són part de cap recompensa, però que despertin la curiositat d'un subscriptor potencial.

🌌 · Rebre suport genèric


També pot ser possible que, per les especificitats del teu projecte cultural, comunicatiu, esportiu, divulgatiu, etc, no acabis de veure d'una manera clara com vincular les recompenses que puguis oferir amb les aportacions dels teus mecenes. És a dir: potser no t'interessa oferir recompenses concretes, o bé perquè la teva proposta no t'ho permet, o bé perquè no encaixa amb la teva realitat. Un mecanisme que funciona molt bé i té molt bona acollida és el dels nivells de subscripció oberts, sense oferir cap intercanvi o contraprestació específica, on pots demanar el suport directe al teu projecte de forma genèrica, i et compromets, ni més ni menys, a poder seguir duent a terme la teva tasca gràcies a la implicació dels mecenes.

Esperem que aquestes idees t’ajudin a pensar en quines recompenses vols oferir. El més important és que coneguis el teu públic, el que valoren i el que volen de tu i que publiquis coses amb certa regularitat. L’únic límit és la teva imaginació. Ens veiem a l’Aixeta!

🧲 · Com atraure mecenes a una pàgina

😥 · Per què costa tant, tenir mecenes?


Obres una pàgina a l’Aixeta. Has escrit a la Portada una presentació molt potent sobre tot el que hi oferiràs, has escrit a la secció d'Info una descripció sobre la teva trajectòria creativa, has triat unes fotos que evoquen tota la teva creativitat i, el més difícil de tot: has pensat en unes recompenses molt atractives a canvi de pocs diners dels potencials subscriptors. 

I llavors publiques alguna cosa, una cançó, un escrit, una imatge, el que sigui. I esperes una mica, i no obtens cap resposta. I potser hi publiques alguna cosa més. I esperes una mica més. I passen un parell de dies, i potser t’arriba un primer mecenes, o no, i genial, però tampoc centenars, i tot sembla molt lent. I comences a pensar que potser no funciona, això, o que només funciona si tens milions de seguidors, o que només funciona a Patreon, o vés a saber. 

Però el problema no són els seguidors ni les poques diferències entre l’Aixeta i la seva competència americana. Hem estat analitzant totes les pàgines i campanyes que s’han fet a l’Aixeta, de manera que et podem explicar què és el que funciona millor per atraure mecenes. Aquí parlarem de l’ús de les xarxes socials i d’alguns exemples, però recorda que qualsevol canal amb el que et comuniquis amb el teu entorn és important per assolir bons resultats (els canals de missatgeria instantània, newsletters, correus electrònics, el teu blog, el teu lloc web, les teves intervencions públiques, les entrevistes o aparicions a mitjans de comunicació…). 

⭐ · Un cas d'èxit: l'escriptor Pol Sedierta


En aquest sentit, et volem explicar el cas de l’escriptor Joan López Rovira, alias @PolSedierta (a Twitter i Instagram) i com ha utilitzat les xarxes socials per aconseguir-ho. La seva pàgina a l’Aixeta es diu Valruspines Edicions. Té uns dos mil seguidors a Twitter i menys de 500 a Instagram. 

En Joan tenia una pàgina a Patreon quan va sentir a parlar de l’Aixeta i, preferint una plataforma local, va decidir fer el canvi de bon principi, obrint la seva pàgina al gener del 2019. S’entén que els primers 12 mecenes a l’Aixeta van venir de la seva pàgina a Patreon, que va tancar un cop havia fet el trànsit cap a l'Aixeta. Després de la primera onada, majoritàriament de lectors que ja eren coneguts per l'autor, va anar agafant algun mecenes més durant els mesos següents: un mecenes més a l’abril, al juny i al desembre del 2019, i un més al gener del 2020.

Al març, l'Aixeta va anunciar les #BequesALaCreació. Com sabeu, són dues beques, una de 500 i una de 300€, que donem a dos creadors que compleixin uns requisits molt específics: tenir una pàgina en funcionament durant com a mínim dos mesos, tenir un mínim de 20 publicacions i haver atret com a mínim a 50 mecenes. Els requisits eren dissenyats per ajudar creadors amb pàgines actives.

⏱️ · Inici de la campanya per captar nous mecenes


En Joan va veure la iniciativa i va decidir començar una campanya per atraure aquests 50 mecenes. N’hi faltaven 35. Va fer un primer tuit demanant subscriptors el 4 de març, poc després que anunciéssim les beques:


Fixa’t que incorpora dos elements importants en aquest primer tuit: explica l’objectiu (35 mecenes abans del 31 de maig) citant l’Aixeta i demana la subscripció (“Us animeu?”). I afegeix un enllaç a la seva pàgina. Però no va tenir gaire ressò. Dos retuits, i ningú es va fer mecenes aquell dia. Deu dies més tard, ho prova de nou. I no sabem si és perquè ho troba la persona adequada o què, però aquesta vegada sí que té èxit, i una persona s’apunta a ser mecenes seu.


Fixa’t que aquesta vegada són dos tuits explicant molt més com funciona l’Aixeta i com funciona el sistema de micromecenatge continu, donant les gràcies, i per últim, de nou, posant l’enllaç a la pàgina. No ho prova de nou fins dues setmanes més tard, el dia 29 de març. 


I de nou, respon un nou mecenes: el dia 29 mateix. El dia 30 de març, en Joan penja un conte i el publica a Twitter/X tres cops, sense demanar subscripcions. I no creiem que sigui una casualitat que no s’hi subscriu ningú. Aquí veiem la importància de demanar l’acció de subscriure’s directament. Només si dius a la gent què vols, i per quin motiu, obtens la resposta desitjada.

💪 · Explica i demana sense por


Els dies 2 i 6 d’abril parla una altra vegada directament sobre l’Aixeta i demana subscripcions. Però és el dia 7 que fa tot un fil. Explica tota la història: que escriu, que té un objectiu clar, que necessita que la gent s’hi subscrigui, com funcionen les subscripcions, i també hi afegeix alguns agraïments. 
El dia 8 d’abril hi torna. I comença a provar coses diferents. Dóna les gràcies als nous mecenes. En aquest sentit, també és molt interessant si els nous mecenes anuncien públicament que se n’han fet, per l’efecte crida. En el seu cas, posa tot el contingut de la seva pàgina en obert perquè la gent pugui fer un tast de la seva obra. Comença a fer mini-objectius cada dia —aviam si arribem als 25 mecenes avui, només en falten 3— per tenir l’objectiu més a prop. També combina les demandes de subscripcions amb publicacions noves de contingut.


✅ · Estratègies comunicatives que funcionen


I ara sí que comença a funcionar. El dia 7 té un nou mecenes, el dia 8, se n’hi apunten dos. Els dies 9, 10 i 11, dos mecenes més cada dia. Entre el 12 i el 16, sis més. I mentrestant, a la xarxa social Twitter/X, continua fent tuits, cada dia, a vegades dos cops, donant les gràcies, saludant als nous mecenes, i penjant nous continguts. Cap d’aquestes coses funciona bé per si soles, però combinades, són molt potents.
Hi va haver alguns dies que també va penjar tuits graciosos amb gifs animats per tenir una mica de varietat:


I així successivament fins que va arribar als 50 mecenes per poder optar a les beques. Que, per cert, no la va guanyar. Però es va quedar amb els 50 mecenes, amb tot el que li aporten cada mes, tant a nivell econòmic com a nivell de suport anímic i de saber que algú està llegint el que escriu.

🗣️ · La importància de la promoció


El missatge queda claríssim. No cal tenir molts seguidors, ni ser molt famós, cal promoció persistent i regular, positiva, cridant a l’acció (#FesTeMecenes!), amb objectius clars, agraïments i bon rotllo. I si tens molts seguidors i ets conegut et serà encara més fàcil, però continua sent absolutament VITAL no només fer conèixer la teva pàgina sinó sobretot animar el teu entorn i demanar que la gent s’hi subscrigui. Tot plegat depèn de tu, de la teva constància i de com t’expliquis. De fet, és el mateix que hauràs hagut de fer amb una campanya a Verkami: cal fer una campanya regular i cal demanar a la gent de subscriure-s’hi. Sigues constant, original i fes crida. I la gent de mica en mica s’hi apuntarà. Sort i encerts!

Ah, i un apunt final. Una vegada assolits els 50 mecenes, en Joan va deixar de demanar nous mecenes a Twitter, i com pots imaginar del que us hem explicat aquí, de moment no n’ha tingut cap de nou. (Tampoc cap s’ha donat de baixa, és a dir que són tots mecenes guanyats!). Amb permís d’en Joan, et compartim l’escrit que va escriure als seus mecenes una vegada s’havia acabat la campanya.

💐 · L'agraïment personal


Alguns sou nous d’aquests darrers mesos, alguns sou veterans amb quatre anys fent-me companyia! Però una cosa és segura, TOTS sou unes persones meravelloses per haver decidit acompanyar-me i donar-me el suport necessari per voler seguir tirant endavant amb això d’escriure. Alguns amb 1 €, alguns amb més diners però tots aportant allò que més falta em fa: saber que no estic sol. A voltes, quan la vida no em deixa temps per res més, quan he d’esgarrapar hores de dormir per poder escriure un relat, algú de vosaltres el llegeix i em comenta què li ha semblat. I ja en tinc prou, he escrit quelcom i he connectat amb algú gràcies a les meves lletres.

Aquest darrer parell de mesos han estat una bogeria. Confinats a casa, demanant nous mecenes per poder accedir a les beques (que finalment no he guanyat, coses de l’atzar), amb el temor a sortir i la por a acabar perdent les ganes de sortir i socialitzar (cosa que ja em costa en èpoques més normaletes). Però no esperava tot el suport que he rebut aquestes setmanes. Molts de vosaltres que us heu sumat a la comunitat que tenim a l’Aixeta. Gent retuitant i donant un cop de mà per donar-me «públic» i persones que em diuen que els agrada com escric (i també alguns que em diuen que no).

No negaré que el fet de tenir 51 mecenes i que ara entrin més de 100 € al mes és un goig. Encara que una part dels diners marxi en impostos, la gent a la qual faig jo de mecenes i les recompenses, quedarà prou per poder finançar les despeses de parir nous llibres. Gràcies a vosaltres sóc autosuficient i, si no em guanyo la vida escrivint, almenys no em genera cap cost. I això vol dir poder ser encara més agosarat i pensar que estalviant una mica de les vostres aportacions, podré comprar millor material i equip per fer coses que ara em són molt difícils de fer: audiollibres, postals, jocs... M’atreviré a escriure coses més arriscades: assaig, potser torno a la poesia...

I prou, no us vull donar més la pallissa i no, no estic plorant (TU ESTÀS PLORANT) és que se m’ha ficat quelcom a l’ull.
Deixeu-me repetir un cop més que sou una meravella de persones i que de tot cor us agraeixo la paciència i el suport que m’atorgueu.

Joan López Rovira (Pol Sedierta) Barcelona, 5 de juny del 2020

💡 · Consells per captar mecenes

💪 · Perd la por a demanar ajuda


El micromecenatge continu és un sistema de finançament col·lectiu i col·laboratiu que és relativament nou. No només fa poc que és present a casa nostra, sinó que realment no fa gaires anys que ha arribat arreu dels països mediterranis i europeus. A diferència dels països anglosaxons, sobretot Estats Units d'Amèrica i Canadà, on el micromecenatge continu és molt present en els processos creatius i, per tant, gaudeix de molta popularitat, als Països Catalans encara hem de fer un esforç afegit per a explicar què és, per què l'utilitzem i amb quines finalitats.
El primer dels consells que us volem donar és precisament el de perdre la por a demanar ajuda. Pot semblar una bajanada, però aquesta actitud és essencial. És un "clic" que, com a creadors, a vegades ens costa, però és imprescindible perquè el micromecenatge continu funcioni. Els nostres seguidors han de saber que perseguim la independència econòmica, i que aquesta, a la vegada, ens durà la independència creativa. I, per tant, farà possible i viable la nostra proposta cultural, comunicativa, esportiva, etc.

Cal no perdre de vista que, en projectes artístics i culturals, contínuament demanem la col·laboració dels seguidors: la demanem perquè responguin a l'hora de vendre entrades, la demanem perquè coneguin el que fem quan publiquem material nou, la demanem perquè el comprin, la demanem perquè ens segueixin en aquella xarxa social, la demanem perquè vinguin quan fem una presentació... la demanem tantes vegades, oi? Aleshores, per quin motiu ens fa vergonya demanar la seva col·laboració per fer possible i sostenible el nostre projecte, genèricament?

Quan trobem la manera de comunicar-ho, i cadascú té la seva, ens n'adonem que hi ha moltes persones, més de les que pensàvem, que ens volen donar un cop de mà. Vinga, ho intentem?

💎 · Comunica el valor de la teva feina


Sovint sentim una mena de vergonya quan hem d'explicar què és i com funciona el nostre procés creatiu. Però en el micromecenatge i tots els seus mecanismes, tal i com vam veure en el primer consell, és molt important perdre-la. Això ha de ser així perquè hem d'aconseguir, d'entrada, establir dues premisses per tal de crear un interès participatiu en els nostres seguidors: obertura i empatia.
L'obertura és essencial per explicar amb franquesa i sinceritat no només què fem, sinó com ho fem i amb quina finalitat. És bàsic saber anunciar la categoria, la importància, la utilitat i l'interès que genera la nostra feina. Sempre amb humilitat, sense paternalisme, des de l'honestedat, però amb convicció i amb capacitat divulgativa. És capital que els teus seguidors entenguin com t'estimes el que fas, la seva dimensió artística, social, cultural, etc.

Un cop hem assentat la primera premissa de l'obertura, de manera indirecta la connectarem amb la segona: l'empatia. Quants més detalls sapiguem exposar de tot allò que fem (sobretot les hores que hi dediquem, i també tot allò que ens cal per assolir els resultats esperats, ja siguin materials o intangibles), més ens aproparem emocionalment als nostres seguidors, que també són els nostres futurs mecenes més factibles i plausibles... no ho oblidem!

Amb l'edificació de l'obertura i l'empatia, que són dues premisses primordials perquè el primer mecanisme (el de captar mecenes) del micromecenatge continu funcioni, aconseguirem captar l'atenció d'aquelles persones que també aprecien i estimen el que fem. La conclusió ens diu que amb obertura i empatia és més fàcil demanar la seva ajuda, implicant-los i fent-los partícips del nostre procés creatiu. Si són conscients que sense ells és més difícil, que amb ells fer la nostra feina és més fàcil, veurem com, a poc a poc, la comunitat de mecenes va creixent. Gota a gota.

🎯 · Marca't fites i objectius


En els dos consells anteriors ja hem vist que el micromecenatge continu té uns mecanismes i un funcionament que el diferencien de les campanyes més populars que associem al micromecenatge puntual: aquelles que persegueixen objectius concrets, com fer possible un disc, un llibre, una pel·lícula, etc. Per una banda hem vist que és molt important perdre la por a demanar ajuda i, per l'altra, que és especialment útil explicar el valor, el sentit i la utilitat de la nostra feina.
Com que es tracta d'un mecanisme de resposta lenta (a vegades costa molt que arribi el primer mecenes), hem d'assegurar-nos de comunicar bé allò que volem aconseguir, que no és ni més ni menys que l'autogestió creativa i la independència econòmica del nostre projecte cultural o comunicatiu. Sabem que els nostres seguidors tenen ganes de col·laborar i implicar-se en la tasca de fer possible la nostra proposta artística, i la nostra experiència en el micromecenatge continu ens diu que això és més fàcil si demanem l'ajuda gota a gota.

Què vol dir, això? Com en el micromecenatge puntual, en el micromecenatge continu (on el suport que rebrem serà genèric i durador) podem aplicar la idea dels objectius per a treure'n un millor resultat. Serà més fàcil d'explicar i, a la vegada, també serà més realista, ja que podem marcar fites més humils al principi, i fites més ambicioses més endavant.

Els objectius es poden marcar de dues maneres: amb el número de mecenes que desitgem assolir, o amb el número de diners que volem rebre. Nosaltres recomanem fer servir la primera d'aquestes opcions, ja que posa el focus damunt de les persones, i el protagonisme de l'ajuda recau en elles. Per a moure'ns en aquesta tessitura, pot ser eficaç marcar una data límit, que ens servirà per crear expectativa, i generarà certa pressió per a arribar-hi. Explicarem per què ho fem i, si a sobre, les recompenses tenen caràcter exclusiu, de seguida veurem com els mecenes arriben!

⚡ · Sigues directe, humil i sincer


Hem après que per a que el micromecenatge continu funcioni és important perdre la por a demanar ajuda. En aquesta tasca que duem a terme com a creadors, hem d'aconseguir ser molt sincers en la manera com ho comuniquem, i en la construcció de la sinceritat hi ha la oportunitat de ser directes. Si ens mostrem humils, i de seguida expliquem que busquem nous mecenes per poder fer possible el nostre projecte, els nostres seguidors de seguida entendran què volem i com hi poden participar.
Evidentment, hi haurà una gran majoria del nostre públic que ho llegirà i no hi intervindrà. Gestionar aquesta realitat també és interessant: tot i que tots els nostres seguidors són el nostre públic potencial, hem de tenir en compte que només un percentatge petit respondrà a la nostra crida fent-se mecenes. En el proper consell, que us presentarem la setmana que ve, incidirem en aquest aspecte.

El cas és que si demanem la subscripció directament podrem arribar per una via més ràpida cap a aquests seguidors que estan disposats a fer-se mecenes del nostre projecte cultural i aportar-hi, periòdicament, una quantitat econòmica. Per a fer-ho possible és recomanable ser explícit ("Fes-te mecenes!", "Subscriu-te!"...) i compartir, de manera clara i entenedora, en la mateixa publicació i comunicació, l'enllaç de la teva pàgina de l'Aixeta, més concretament de la secció de subscripcions.

També pots anar explicant els diferents nivells de subscripció que tens disponibles, indicant, si ho creus oportú, l'enllaç específic perquè els seguidors puguin subscriure's directament a cada nivell de subscripció. Recordem que a la secció de "Nivells de subscripció" (del menú de creador de l'Aixeta) hi podràs trobar l'enllaç directe per a cada nivell de subscripció (a la columna titulada "Comparteix").

Per últim, com a fórmula d'èxit de la sinceritat i la humilitat, hi ha l'agraïment. No és una absurditat. És un tema de compromís i de responsabilitat. Dóna les gràcies a tots els nous mecenes! Pots fer-ho personalment, però també públicament.

⏳ · Gestiona la paciència

Com hem anat veient en la tirallonga de consells que hem compartit, el micromecenatge continu té unes especificitats que el diferencien generosament d'altres tipologies de micromecenatge més populars i amb resultats immediats. Aquesta distància fa que avui tractem un dels temes més complicats i emocionals del micromecenatge continu: el de la gestió de la paciència per frenar la frustració.
En tot el procés de captació de mecenes, cada creador sap quin mecanisme i quina fórmula li pot funcionar millor. Hi haurà qui recollirà fruits a través de les xarxes socials, i hi haurà qui ho farà únicament per la via presencial. En tots els casos, en el micromecenatge continu és una informació contrastada que els resultats arriben lentament. Els primers mecenes apareixen després d'haver fet molta difusió, i se'n van sumant a mida que no oblidem aquesta tasca imprescindible de la promoció.

En aquest sistema de finançament col·lectiu, basat en subscripcions mensuals, es calcula que només entre un 5% i un 10% dels nostres seguidors són els nostres mecenes potencials. Es consideren seguidors aquelles persones que interactuen més amb el nostre projecte cultural. D'aquestes, un percentatge petit li pot semblar interessant donar-nos suport. Per això és tan important la constància i la perseverança: ens farà falta, sobretot, una bona organització, de calendari, però també de discurs.

En un context social i econòmic tan condicionat per la immediatesa, el micromecenatge continu requereix, precisament, fer un exercici de paciència. Aquí, els mecenes s'assoliran a poc a poc i gota a gota, i és normal sentir desil·lusió: es tracta d'una sensació comuna i compartida per tota la comunitat creativa. Cal relativitzar-la, fer una bona lectura de la pròpia proposta cultural, i reimpulsar-ne una imatge polida.

💶 · Com funcionen els pagaments?

🪙 · IVA i comissions


1. Com a creador/a, tingues en compte que els nivells de subscripció inclouen IVA. A més estan subjectes d'una comissió de la nostra passarel·la de cobraments (Stripe), i de l'Aixeta mateixa, que detallem seguidament. Per això recomanem que el nivell mínim de subscripció sigui de 2€, perquè et surti a compte.

🏦 · Com s'executen els cobraments?


2. Quan un mecenes es subscriu a la teva pàgina, es cobra immediatament l’import de la subscripció de la seva targeta de crèdit. Se’t resten dues comissions— la d'Stripe i la de l’Aixeta — i es guarda la quantitat restant a un subcompte particular que fem per tu a Stripe. A final de mes, s’agafen tots els diners que se t’han acumulat al llarg del mes i s’efectuen una relació per escrit (la liquidació), una factura de part de l’Aixeta i una transferència bancària al teu compte. Stripe cobra una comissió addicional de pagament.

💧 · Comissió de l'Aixeta


3. L’Aixeta cobra una sola comissió de 5% a tots els cobraments. 

💼 · Comissió d'Stripe


4. Stripe es queda una comissió en el moment de cobrar cada mecenatge. Hi ha dues fòrmules possibles. A cada una, hi ha una part fixa i una part que és un percentatge de la quantitat total de l’aportació. 

Si la subscripció és mínima (igual o menys de 5€), Stripe cobra un 5% de la subscripció més una quantitat fixa de només 0,05€. Per exemple, si la subscripció és de 3€, Stripe cobra una comissió de 0,20€ [que corresponen a 0,05€ fixos més el 5% de 3€ (o 0,15€)]. 

Si la subscripció és de més de 5€ (amb targeta de crèdit europea), Stripe cobra l’1,4% de la subscripció més una quantitat fixa de 0,25€. Per exemple, amb una subscripció de 10€, la comissió seria 0,14€ (que és 1,4% de 10€) + la part fixa de 0,25€ per un total de 0,39€. Si el mecenes fa servir una targeta de fora d’Europa, la comissió és de 2,9% + 0,25€, i per tant sobre una subscripció de 10€, serien 0,29€ + 0,25€ per un total de 0,54€.

En resum: 

  • Si el mecenatge és igual o menys de 5€: 5% + 0,05€.
  • Si és de més de 5€: 1,4% + 0,25€ (o 2,9% + 0,25€ si es tracta d'una targeta de dèbit o crèdit de fora de l'Estat espanyol)

La diferència de comissions la vam negociar des de l’Aixeta per reduir al màxim el que tu com a creador/a has de pagar a Stripe, amb una quantitat fixa molt petita per subscripcions petites, i un percentatge molt baix per a subscripcions més grans.

Stripe també cobra una comissió al fer la liquidació, explicada al punt 6, més avall.

📅 · Quan es cobren les subscripcions?


5. El dia 1 de cada mes es cobren totes les subscripcions actives de forma automàtica.

👛 · Quan rebo els diners?


6. El dia 10 de cada mes, si has acumulat com a mínim 25€, l’Aixeta dóna l'ordre de transferència al teu compte bancari. Aquesta liquidació inclourà tots els ingressos al llarg del mes, és a dir, les noves subscripcions i les donacions puntuals des de l'última liquidació, més totes les renovacions que s'han fet el dia 1 anterior. 

Stripe resta 2,10€ + 0,25% de la quantitat total transferida, com a comissió per la transferència bancària.

Per exemple, si al llarg del mes, has acumulat 1000€, Stripe cobra 4,6€ (1000* 0,25% = 2,5€ + 2,1€) i es fa una transferència dels 995,4€ restants al teu compte bancari.

La transferència pot tardar uns quants dies a fer-se efectiva i arribar al teu compte bancari. Normalment ho fa entre el 12 i el 14 de cada mes.

🧾 · Factura de l'Aixeta


7. L’Aixeta t’envia una factura del darrer període per les comissions tant de l’Aixeta com de Stripe, aplicant-hi el 21% d'IVA. També en pots consultar i descarregar la resta de la pàgina de Factures.

📋 · Relació de cobraments


8. Pots generar una relació de quantitats cobrades als mecenes per fer-los factures o calcular la liquidació d'IVA a la pàgina de Cobraments (hi accedeixes triant Ingressos en el menú que es desplega de la icona rodona i després cliques a Cobraments a la llista de l'esquerra). 

🔜 · Propera liquidació


9. La pàgina de Propera Liquidació suma tots els nous mecenatges des de l'última liquidació per fer-te una idea de quina serà la quantitat de la propera liquidació. Se li ha de sumar les renovacions dels mecenatges existents.

🔎 · Consulta de liquidacions i factures


10. Pots consultar i descarregar les liquidacions i factures en els apartats corresponents de la secció d'Ingressos.

📉 · Com gestionar els impagaments dels mecenes?

🚨 · Què són els impagaments i per quin motiu es produeixen?


Els impagaments són les aportacions dels teus mecenes que, per diverses raons, no s'han pogut efectuar i, en conseqüència, queden pendents i consten com a cobraments que no s'han processat. En termes generals, en l'ecosistema del micromecenatge, i també en el de l'Aixeta, els impagaments poden representar entre un 5% i un 15% del total d'aportacions. Tot seguit detallem els motius i les causes més habituals que hi pot haver darrere d'un problema d'aquestes característiques:

  • No hi ha diners suficients al compte corrent associat a la targeta
  • La targeta ha excedit el seu límit de crèdit (import màxim mensual que es pot gastar)
  • La targeta de crèdit o dèbit ha caducat
  • Canvi de targeta de crèdit o dèbit (pèrdua, robatori...)
  • Les dades del mètode de pagament no són correctes
  • L'entitat financera del mecenes ha bloquejat la transacció econòmica
  • L'entitat financera ha revocat l'autorització del pagament recurrent
  • Hi ha problemes d'autorització i autenticació en relació al pagament recurrent i l'entitat financera

⚙️ · Com gestiona l'Aixeta els impagaments?


En el moment que el nostre sistema detecta un problema amb un pagament, de manera automàtica enviem un correu electrònic al mecenes corresponent, informant de la incidència amb el màxim detall possible, segons les dades que ens aporta el nostre processador de pagaments (Stripe). En aquest correu electrònic es detalla el motiu que ha causat l'impagament, i se li dóna a l'usuari l'enllaç directe per tal de resoldre-ho, en el cas que el problema tingui a veure amb la caducitat de la targeta de dèbit o crèdit, la manca de fons o amb errors en les dades del mètode de pagament. En el supòsit que es tracti de problemàtiques relacionades amb autoritzacions, autenticacions i bloquejos per part de l'entitat financera, també se li comunica, recomanant-li que es posi en contacte amb el seu banc o caixa, per tal de poder resoldre-ho. En el moment que enviem aquest primer correu electrònic, el nostre sistema genera automàticament un reintent de cobrament al cap de 3 dies. Si aquest reintent no és fructífer, li tornem a enviar a l'usuari un correu electrònic, especificant, de nou, que no s'ha pogut cobrar la subscripció, i detallant-ne altra vegada el motiu. Si el reintent de cobrament és fallit, el nostre sistema espera fins el proper mes per a tornar-ho a intentar, per tal de no saturar l'usuari amb correus electrònics ni insistir-hi excessivament.

En resum, si el pagament d'un mecenes no s'efectua correctament, l'Aixeta fa el següent:

  1. Enviar un correu electrònic a l'usuari amb la notificació de l'impagament i el motiu
  2. Processar el cobrament de nou al cap de 3 dies
  3. Si aquest reintent de cobrament falla, se li torna a enviar un correu electrònic

Mètodes més estrictes que l'Aixeta està estudiant implementar en el cas dels mecenes amb un impagament vigent:

  • Informar al mecenes de l'impagament mitjançant una barra d'anunci a la infraestructura del compte d'usuari de l'Aixeta
  • Restringir l'accés al contingut del creador a qui dóna suport mentre tingui vigència l'impagament

👁️ · Veure els impagaments dels teus mecenes


Els creadors podeu consultar l'estat dels membres de la vostra comunitat de mecenes a la secció Comunitat. A dins d'aquesta secció, hi trobareu dues subseccions: Mecenes i Seguidors. Si cliques a la primera, entraràs en un espai on podràs veure el conjunt de tots els teus mecenes.

  1. A la columna Per estat, selecciona la opció Actius (amb impagat) i, seguidament, clica al botó de Cerca
  2. En cada usuari que apareix en aquesta llista, clica a Veure'n més per comprovar si l'impagament té vigència o correspon a un moment passat
  3. Si confirmes que l'impagament és actual, envia-li un missatge al mecenes, utilitzant el botó Escriu un missatge, per tal d'informar-lo de la situació

També pots consultar l'estat dels pagaments i cobraments a la secció Ingressos i Cobraments. Aquí, a la columna Estat, pots seleccionar la tipologia d'impagat, i veure'n els mecenes corresponents.

📑 · Tipologies d'impagament

  • 🟥 Fallat: correspon a targetes perdudes, desactivades o caducades, dades errònies del mètode de pagament, targetes amb el límit de crèdit excedit, i manca de fons al compte corrent.
  • Acció requerida: correspon a problemes que l'usuari ha de resoldre amb la seva gestió, autoritzant el pagament a través de l'aplicació mòbil de la seva entitat financera, o a través de l'espai per a clients del lloc web del banc o caixa. També pot ser que l'entitat financera hagi denegat i bloquejat el pagament, i que l'usuari hagi de contactar amb la seva oficina per tal de tornar-lo a autoritzar.
  • Pendent: requeriment de pagament efectuat correctament, però encara no finalitzat ni executat. Normalment es deu a un problema amb l'entitat financera, que ha d'acabar d'autoritzar la transacció econòmica. Es necessita que l'usuari ho comuniqui a la seva oficina bancària.

🔊 · Com es poden evitar els impagaments?


Encara que l'Aixeta enviï correus electrònics i notificacions automàtiques cada vegada que detectem un impagament, hem vist que els missatges individualitzats i escrits pel creador poden ser el millor mètode per evitar-los i solucionar-los. Per tal de reduir el número de pagaments no efectuats, des de l'Aixeta et recomanem que enviïs missatges personals als teus mecenes que tinguin impagats en vigència, informant-los de la problemàtica i la possibilitat de resoldre-ho. Pots veure una llista dels mecenes en actiu i que acumulen impagaments dirigint-te a la secció de Comunitat i, posteriorment, a la sub-secció de Mecenes. Un cop siguis allà, fes servir les eines de cerca següents: en el selector que duu per títol "Per estat", tria l'opció Actius (amb impagat). Seguidament, prem el botó "Cerca", i t'apareixerà el llistat amb els mecenes en actiu que compten amb algun impagament. Per a cadascun d'ells, clica a Veure'n més; d'aquesta manera podràs veure si l'impagament és vigent (actual) o antic (solucionat). Pots contactar directament amb aquests mecenes fent servir l'opció de Missatgeria. Li pots redactar un missatge, que rebrà a la seva bústia de correu interna de l'Aixeta, però també a la safata d'entrada del seu correu electrònic. Per a facilitar-te aquesta feina, en aquests missatges pots adjuntar-hi o enllaçar-hi la Guia d'ajuda per a resoldre pagaments fallits, informació que posem a disposició dels mecenes per tal que puguin resoldre les causes dels seus impagaments. Esperem que sigui del teu interès, i que pugui ajudar a reduir els impagaments dels teus mecenes!

📖 · Guia d'ajuda per a resoldre pagaments fallits

☝️ · Introducció


Benvolgut usuari de l'Aixeta: aquesta és una guia que et servirà per a resoldre algunes problemàtiques que tenen a veure amb els impagaments. Sovint, sense ser-ne conscients, deixem de donar suport econòmic a aquells projectes culturals i comunicatius que, un dia, vam decidir que volíem acompanyar. Hi ha motius ben diversos que causen aquests impagaments, i aquí procurarem d'ajudar-te per, si ho creus oportú, resoldre-ho i posar-hi solució.

✉️ · Has rebut un correu electrònic informant-te d'un problema amb el cobrament de la subscripció?


En el cas que l'Aixeta no hagi pogut cobrar la teva subscripció al creador o al projecte a qui dónes suport, la nostra plataforma t'envia un correu electrònic a la teva safata d'entrada. Aquest correu electrònic s'envia de manera automàtica quan el nostre sistema detecta un error en el processament del cobrament. En el missatge que t'enviem, t'exposem que ha sigut impossible realitzar l'aportació econòmica, i en detallem el motiu que ha generat l'error. Per norma general, les causes més habituals que provoquen que els pagaments fallin són les següents:

  • No hi ha diners suficients al compte corrent associat a la targeta
  • La targeta ha excedit el seu límit de crèdit (import màxim mensual que es pot gastar)
  • La targeta de crèdit o dèbit ha caducat
  • Has canviat de targeta de crèdit o dèbit (pèrdua, robatori...)
  • Les dades del mètode de pagament no són correctes
  • L'entitat financera ha bloquejat la transacció econòmica
  • L'entitat financera ha revocat l'autorització del pagament recurrent
  • Hi ha problemes d'autorització i autenticació en relació al pagament recurrent i l'entitat financera

En el correu electrònic que t'enviem també t'adjuntem un enllaç per tal que puguis actualitzar les dades del mètode de pagament (en el cas de caducitats, o dades errònies de la targeta), o t'informem que hi ha un requeriment pendent, que necessita de la teva gestió per tal d'autoritzar i autentificar la transacció (a través de l'aplicació mòbil, o l'espai de client del lloc web, de l'entitat financera). L'Aixeta tornarà a intentar el cobrament al cap de 3 dies. Si aquest reintent no té èxit, ho tornarà a intentar el proper mes.

🪙 · Què faig si no tinc diners suficients?


Si el problema que causa el teu impagament és una manca de fons en el teu compte corrent... no et preocupis! Els creadors i la comunitat creativa d'aquest país sabem del que es tracta. Et recomanem que contactis amb el creador o projecte a qui estàs donant suport, i envia-li un missatge amb la finalitat de donar coneixement d'aquesta situació, amb total sinceritat. El creador o el projecte ho entendrà perfectament, i quan tinguis més solvència econòmica ja tornaràs a poder fer el pagament de la subscripció amb normalitat.

Pots enviar un missatge al creador o projecte a qui estàs donant suport des de la secció Subscripcions del teu menú d'usuari. Un cop a dins, clica damunt del requadre del creador o projecte corresponent. Hi veuràs el teu nivell de subscripció i, a la dreta, un menú amb tres botons. Al primer hi diu Envia-li un missatge. Fes-hi clic i podràs fer-li arribar un missatge que el creador o el projecte rebrà tant a la seva missatgeria interna de l'Aixeta com al seu correu electrònic personal.

💳 · Assegura't que el mètode de pagament és vàlid


Un dels errors més habituals que té una relació directa amb els impagaments és la data de caducitat de la teva targeta de dèbit o crèdit. Una altra fallada en aquest sentit és haver canviat de targeta (a causa d'una pèrdua o d'un robatori), i no haver-la actualitzat al teu espai d'usuari a la plataforma de l'Aixeta. Et recomanem que ho revisis i, si s'escau, que tornis a introduir un mètode de pagament vàlid.

Des de l'Aixeta recomanem que aquest procés el facis sempre des d'un ordinador. En els dispositius mòbils es produeixen problemes de solapament d'informació causats per les pestanyes dels navegadors, els requeriments d'autenticació i autorització de les entitats financeres, les validacions que s'han de fer amb les aplicacions per a mòbils de bancs i caixes, i la informació que s'ha de tornar a enviar a la plataforma de l'Aixeta. Fent-ho des d'un ordinador, tots aquests problemes de solapament d'informació desapareixen.

El mètode de pagament el pots introduir a la secció Mètode de pagament del teu menú com a usuari. De moment, només es poden introduir targetes de crèdit o de dèbit. Has de facilitar el teu número de targeta, la seva data de caducitat i els tres números de control. Un cop hagis introduït aquestes dades, ja podràs clicar al botó Desa. En aquest moment, el sistema de l'Aixeta contactarà de forma automàtica amb el teu banc, per tal de demanar-li una autorització i, d'aquesta manera, poder habilitar el mètode de pagament. Aquesta autenticació l'hauràs de fer a través de l'aplicació per a mòbil que tingui habilitada el teu banc, o des de l'espai personal que l'entitat financera et reserva com a client en el seu lloc web. Veuràs que el nostre sistema li fa un requeriment al teu banc amb una quantitat econòmica de 0,00€. Això és normal, no et preocupis: és només el mecanisme que utilitzem per enllaçar la teva targeta de crèdit o de dèbit amb la nostra passarel·la de cobraments. Quan hagis finalitzat aquesta autorització, la teva targeta ja apareixerà com a nou mètode de pagament. Sempre que vulguis la podràs esborrar, substituir i actualitzar.

🏦 · Com gestiono l'acció requerida que em demana l'entitat financera?


Hi ha tres supòsits en els que el teu banc o caixa demana que intervinguis d'alguna manera per poder fer efectiu el pagament, fent-te un requeriment que, en la majoria dels casos, pots resoldre accedit a aplicació per a mòbil del teu banc o caixa, o des de l'espai de client de l'entitat financera que trobaràs en el seu lloc web.

Els casos que es poden resoldre amb aquest procediment de nova autorització es presenten quan:

  • L'entitat financera ha revocat l'autorització del pagament recurrent
  • Hi ha problemes d'autorització i autenticació en relació al pagament recurrent i l'entitat financera

Quan fem aparèixer el concepte d'Acció requerida, sempre fem referència a un requeriment que fa l'entitat financera al seu client, per tal de donar continuïtat al moviment. Constantment hi ha noves normatives de la Unió Europea que obliguen a bancs i caixes a establir noves capes de seguretat per evitar fraus i estafes. Encara que, en el cas de les subscripcions, faci temps que es vagi autoritzar i validar la transacció econòmica, ara moltes entitats financeres tornen a demanar, de tant en tant, aquestes autenticacions. Això vol dir que, en la majoria dels casos, els mecenes han d'autoritzar el moviment a l'aplicació per a dispositius mòbils o a l'espai web de client del seu banc o caixa.

Hi ha un darrer cas que necessita que et posis en contacte amb la teva oficina bancària, i és quan:

  • L'entitat financera ha bloquejat la transacció econòmica

En aquestes circumstàncies, hi ha una aturada del cobrament per part del banc, per diferents motius que l'entitat financera no ens especifica, i que tampoc concreta al nostre processador de pagaments (Stripe). En aquesta ocasió, quan no hi ha un requeriment d'autorització i autenticació que es pot resoldre mitjançant l'aplicació per a mòbils o des de l'espai de client al lloc web del banc o caixa, el que resulta més útil és que tu, com a client (de l'entitat financera), i com a mecenes (del creador o projecte a qui dónes suport), contactis amb la teva oficina bancària, o directament amb el gestor que t'hagin assignat, per poder comentar-ho i resoldre-ho.

Com hem explicat anteriorment, l'Aixeta fa arribar sempre als mecenes, de manera automàtica, un correu electrònic cada cop que intentem un cobrament i hi ha un error. Hi notifiquem l'error i la possible solució. Però si tu, com a usuari de la nostra plataforma, en fas un seguiment, serà més efectiu.


✅ · Ja he solucionat el problema: puc tornar a intentar el pagament?


Sí, i tant! És molt senzill! Seguidament, te n'expliquem tots els passos:

  1. Dirigeix-te a la secció de Pagaments del teu menú d'usuari
  2. Localitza la columna titulada com a Estat
  3. Si hi ha algun pagament que apareix marcat amb una Acció requerida, has d'autoritzar el moviment econòmic tal i com t'especifiquem a l'apartat número 5
  4. Si hi ha algun pagament fallat, ressaltat amb el color vermell, al costat hi trobaràs un enllaç on hi dirà Reintenta-ho
  5. Clica a aquest enllaç, i veuràs que la pàgina es refresca, indicant que el pagament s'està tornant a processar
  6. Espera entre 5 i 10 segons, i actualitza la pàgina manualment, prement la tecla F5 del teu teclat (si ho fas des d'un ordinador)
  7. Si el pagament s'ha efectuat correctament, a la columna d'Estat, el moviment apareixerà marcat com a Pagat i ressaltat amb el color verd
  8. Si el pagament torna a aparèixer com a fallat, has de tornar a revisar tots els passos que t'especifiquem a l'apartat número 4

🛟 · Si res de tot això funciona, què puc fer?


Si has seguit punt per punt totes les nostres recomanacions i no aconsegueixes resoldre el problema, tenim una última solució, com una espècie de salvavides.

  1. Dirigeix-te a la secció de Subscripcions que trobaràs al teu panell de gestió
  2. Clica damunt del creador amb qui estàs tenint el problema amb el pagament
  3. Un cop a dins, busca el botó vermell, on hi diu Donar de baixa
  4. Amb aquesta acció, cancel·laràs la subscripció amb el creador, i ara hauràs de tornar a iniciar-la
  5. Dirigeix-te a la nostra secció d'Explora, i fes servir el panell d'explorar per cercar la pàgina del teu creador
  6. Un cop l'hagis trobat, dirigeix-te a la seva secció de subscripcions, tria el nivell de subscripció que més t'interessi i prem el botó de Subscriu-te!
  7. Tornaràs a iniciar el procés de subscripció tal i com havies fet en el seu moment, i d'aquesta manera podràs actualitzar els permisos i les autoritzacions entre el pagament recurrent de l'Aixeta i la teva entitat financera

🧾 · Hisenda i fiscalitat

⚠️ · Recomanació inicial de l'Aixeta


Tant en l’àmbit de les obligacions fiscals com en les de la seguretat social, us aconsellem fer la consulta a la vostra assessoria o a la vostra gestoria, on analitzaran els casos individualment i particularment, amb tots els matisos i atenent a la vostra realitat, i us indicaran la millor manera de procedir.

📋 · Com declarar els ingressos generats pel micromecenatge?


Són diverses les preguntes que, des d'un punt de vista tributari i de cotització a la seguretat social, es plantegen en el moment de rebre quantitats econòmiques a través del micromecenatge. En l’àmbit tributari, la norma general seria que les donacions i aportacions rebudes en aquest marc no estan subjectes a l'IVA. Això significa que les quantitats rebudes gràcies als mecenes com a donacions no generaran un deute d'IVA que s’hagi de pagar a l'Agència Tributària.

Cal tenir en compte, però, que aquesta regla pot canviar si, en realitat, esteu proporcionant algun bé o servei a canvi de la donació. Si la donació està vinculada a una contraprestació específica (com ara un producte, un servei o un avantatge), podria estar subjecta a l'IVA. Si la donació no té cap contrapartida, és a dir, no hi ha cap recompensa física o concreta a canvi, i s'entén com un suport genèric, està subjecta únicament a l'Impost de Donacions. Arribats a aquest punt, podem distingir dues situacions:

  • Primera. Quan les quantitats rebudes no tenen cap contraprestació per part del creador, es consideren una donació i haurien de tributar per l’Impost de Donacions.
  • Segona. Quan les quantitats es perceben en contraprestació a algun lliurament de béns o prestació de serveis, l'operació tindria caràcter onerós, havent de tributar en aquest cas per IVA o l'impost que correspongui. 

No obstant això, en els casos d'aquesta segona situació, cal observar si hi ha equivalència en la contraprestació. En aquest tipus d'operacions, se sol atorgar una sèrie de recompenses per als mecenes, ja sigui lliurament de béns (discos, llibres, samarretes, il·lustracions, DVD's...) o d'un altre tipus més intangible (descàrregues de vídeo o música, accés a continguts, assistència a un acte...) que no correspondrien al valor de l’aportació, és a dir, no hi ha equivalència entre l’aportació i la recompensa. En aquesta circumstància, caldria ajustar la quantitat a declarar, ja que es fa evident una diferència de quantitats econòmiques entre la xifra aportada pel mecenes i el valor d'allò que s'entrega com a recompensa per part del creador.

En conclusió, caldria tributar en la forma com determina la consulta a l'Agència Tributària que enllacem més endavant, i que bàsicament ve a dir que, respecte la part de l’aportació sobre la que no hi ha contraprestació i, per tant, és una donació, s’ha de tributar per Impost de Donacions. I per la part que correspon a la recompensa, s’ha de tributar per IVA o l'impost que correspongui.

🏢 · Cal donar-se d'alta a la Seguretat Social?


En l’àmbit de la seguretat social, ens plantegem moltes vegades si és obligatori donar-se d’alta o no d’autònoms (RETA). La seguretat social considera ”autònom” a aquell qui realitza de forma habitual, personal i directa una activitat econòmica. Un indicador de l’habitualitat pot ser el fet de superar un determinat nivell d’ingressos (en aquest cas el SMI, Salari Mínim Interprofessional). Però tenir ingressos inferiors no exclou que se’ns pugui considerar autònoms, amb la consegüent obligació de cotització per Règim Especial de Treballadors Autònoms.

Podríem dir que si l’activitat és esporàdica i no genera ingressos per damunt del SMI, no caldria donar-se d’alta d’autònoms. En canvi si hi ha habitualitat i regularitat, encara que els ingressos no superin l’import del SMI, la seguretat social podria exigir l’alta en el règim d’autònoms. En tot cas, existeixen molt matisos i cal valorar cada cas individualment. En l'actualitat (novembre de 2023), el SMI a l'Estat espanyol és de 1.080€.

Cal recordar, si més no, que les obligacions formals amb Hisenda són independents de l’obligació o no de causar alta com a autònom. I també, i no menys important, que existeix la possibilitat de donar-se d’alta i baixa com a autònom fins a 3 vegades l’any pagant només pels dies cotitzats.

💝 · Donacions


Si el teu projecte utilitza l'Aixeta per rebre un suport econòmic genèric, sense oferir recompenses concretes, pots acollir-te a aquesta modalitat. La norma de l'Impost de Donacions diu que s'ha de liquidar en el termini de 30 dies des que es produeix l'acte de la donació. A efectes pràctics, en el cas dels creadors de l'Aixeta, és una norma molt estricta, perquè fer una liquidació mensual per 20€, 50€ o 100€ pot ser un embolic i, a més, té un cost de gestió (en el cas que es faci a través d'una assessoria o gestoria). Si no hi ha un contracte o un document que estableixi altra cosa, és una liberalitat que el mecenes fa mensualment (i que pot deixar de fer quan vulgui) i difícilment es pot declarar i fer d'una altra forma.

❓ · Què és l'Impost de Donacions?

Segons l'Agència Tributària de Catalunya (ATC), una donació és l’acte de liberalitat, entre vius, pel qual la persona donant disposa a títol gratuït d’una cosa o d’un dret a favor de la persona donatària, que l’adquireix quan l’accepta. L'impost que en regula la seva activitat és l'Impost de Donacions, i es tracta, com en la resta d'impostos, d'una quantitat de diners exigida per les administracions públiques a cada ciutadà (o empresa) com a contribució a la despesa pública, segons llurs activitats i resultats econòmics. En el cas de les donacions efectuades a través de l'Aixeta, l'impost és del 14%. Per tant, de cada 100€ rebuts, se n'haurien de pagar 14€.

L'ATC disposa d'una guia molt intuïtiva i útil on exposa diversos aspectes relacionats amb les donacions i el seu impost: Guia pràctica de l’impost sobre successions i donacions. A la pàgina 44 (punt II.B) hi trobaràs la referència a les donacions.

🤔 · Com fer la liquidació mensual de l'Impost de Donacions?

D'acord amb la normativa de l'impost, cada una de les donacions s'hauria de tributar individualment cada vegada que es produeix i, a més, caldria indicar les dades del donant (nom, cognoms i NIF). Com que això és inviable, una possible solució per aquells que voleu declarar l'impost pels diners rebuts, seria fer una declaració mensual. Com que no tenim les dades dels donants i, a més, no tindria sentit fer una declaració per a cada un d'ells, el que recomanem és fer una declaració mensual amb l'import total rebut i, en el lloc de les dades del donant, indicar el nom i el NIF de l'Aixeta (Associació l'Aixeta de promoció cultural - G67322925). Tot i no ser formalment correcte, l'Agència Tributària de Catalunya ho acceptaria. En aquest sentit, hem fet una consulta a Tributs de la Generalitat i ens han respost que es podria liquidar l'impost posant com a dades del donant, les de la plataforma que ho gestiona, en aquests cas l'Aixeta, tot i que queda clar que l'Aixeta únicament fa d'intermediari i en cap cas és el donant.

La resposta literal de Tributs de la Generalitat al cas plantejat va ser: En cas que el subjecte passiu sigui una persona física, podeu indicar com a donant el NIF i les dades de la plataforma en la que s'està gestionant el crowdfunding, declarant el total rebut durant el mes si aquest no supera el primer tram de la tarifa.

📆 · Pots fer la liquidació per l'Impost de Donacions únicament un cop a l'any?

Tot i no ser formalment correcte, en tant que la normativa del tribut obliga a fer la declaració en el termini d'un mes des del fet, pensem que no hi hauria cap problema fent-ho d'aquesta manera. A l'Aixeta hi ha una constància concreta (a nivell de documentació) d'aquesta donació recurrent, i sí que podríem fer la liquidació anual dels diners rebuts, perquè hi ha documents, i per tant constància, on es registren les donacions, malgrat que aquestes es facin mensualment. A efectes pràctics, per un creador que rep X€ l'any, si fa una liquidació anual i paga l'impost de donacions corresponent, el sentit comú ens diu que estaria actuant de forma correcta, tot i que no és ben bé el que estableix la norma. Hi ha tantes interpretacions com intèrprets, i per això recomanem que sigui la vostra gestoria qui us guiï en tot aquest procés.

🔣 · Exemples pràctics


  • Article senzill per entendre la fiscalitat del micromecenatge: clica aquí
  • Consulta vinculant i oficial, amb resposta de la pròpia Agència Tributària: clica aquí

🎸 · Acompanyament a projectes musicals

👣 · Tens un projecte musical? T'acompanyem!


Tens un projecte musical i t’agradaria rebre suport econòmic mensual dels teus seguidors, així com crear una comunitat amb ells? No saps per on començar amb la teva pàgina a l’Aixeta, no tens temps per pensar ni publicar contingut, o de fer-ne promoció a xarxes socials? Creus que no acabaràs de treure’n profit o simplement et sents incòmode demanant als teus seguidors que se subscriguin? T’acompanyem!

Primer, cal tenir clar que tens molt a oferir, i que no cal crear contingut nou. Pots pensar en contingut que descartes, però pot interessar, en descomptes o preferència en la compra d’entrades, marxandatge, accés a assajos o backstage, material personal com partitures o vídeos didàctics, un canal de telegram per subscriptors puguis fer difusió o enviar algunes fotos personals durant la gira o la creació d’un videoclip… Clicant en aquest enllaç pots trobar idees de recompenses per a músics.

💭 · Idees per fer promoció el primer mes


La campanya tindrà una mateixa línia estètica, això implica que les publicacions seguiran la mateixa tipografia, colors i aspecte. Aquesta és una proposta de calendari per les primeres 5 setmanes, que caldria adaptar als continguts:


👂 · Posem-hi exemples


És interessant fer ús de tot allò que ens ofereixen les xarxes i que no suposa gaire esforç:

  • Penjar stories i crear un destacat “Aixeta” perquè quedin guardades
  • Durant la campanya, deixar el tuit d’inici de campanya amb l’enllaç a la pàgina, fixat
  • Penjar vídeos, curts, fàcils i personals, a stories o a tuits/post. 
  • Promoure la comunitat, interactuar: sorteig, enquestes, hashtags, fer preguntes…
  • Etiquetar-nos a @aixetainfo perquè puguem retuitar, repostejar, comentar…! 
  • Incorporar l’enllaç a la pàgina de l’Aixeta als perfils de Twitter, Instagram… i posar-ho als tuits, stories…
  • És útil també explicar com funciona l’Aixeta, per què us sembla interessant el micromecenatge… Es pot explicar al fil/post inicial. 
  • Demanar directament que se subscriguin! Explicar per què i donar les gràcies.  
  • Marcar un objectiu pel primer mes de difusió (objectiu de X mecenes nous). És important tenir un objectiu per aquest primer mes de promoció, i anar compartint amb els seguidors de xarxes quants mecenes s’han aconseguit fins ara. Pot ser un simple “compte enrere” o promocionar un petit “premi” pels X primers mecenes… En qualsevol moment, es farà una publicació quan s’arribi a aquest nombre de mecenes, agraint el suport.

👁️ · Posem-hi imatges


Us deixem algunes idees de disseny bàsics per fer promoció dels nivells de recompenses (inspirades en els nivells que proposa actualment Pau Alabajos a la seva pàgina de l’Aixeta), del sorteig, per donar les gràcies a stories, etc.
🧭 · Guia de recompenses

🎶 · Música


🎶 · Idees de recompenses per a música

Recull de recompenses que podeu oferir a la vostra comunitat de suport. Evidentment, no cal oferir-les totes, però potser aquest document us pot ajudar a pensar en què és el que podeu/voleu oferir als vostres seguidors per engrescar-los a fer-se subscriptors de les vostres pàgines. Totes aquestes recompenses també serveixen en certa manera com a eines de promoció.

🎼 · Música

  • Accés en diferents formats de cançons publicades
  • Primícies de cançons que es publicaran properament
  • Demanar feedback als subscriptors
  • Cançons encara no publicades
  • Lletres de cançons amb dissenys i imprimibles (poden incorporar fotos, il·lustracions...)
  • Partitures de cançons (o en pdf per descarregar, o impreses, possiblement firmades)
  • Versions més fàcils de cançons per cantar a casa
  • Anècdotes, orígens de cançons
  • Llibre de partitures

🧑‍🎤 · Concerts

  • Entrades gratuïtes o amb descompte
  • Poder comprar entrades abans que ningú
  • Seients exclusius
  • Assistir a les proves de so
  • Accés al backstage i poder saludar els artistes
  • Poder votar el repertori
  • Poder fer peticions de cançons
  • Accés a vídeos i fotos del backstage
  • Concerts exclusius per a subscriptors

🌟 · Continguts exclusius

  • Primícies d’informació pels subscriptors: concerts, descansos, noves cançons, nous videoclips, informacions personals (aniversaris, per exemple)
  • Butlletí mensual amb informació sobre música (del grup o altres temes interessants) 
  • Missatges de felicitació d'aniversari personalitzats
  • Taller o classe de música (ensenyant alguna cançó pròpia o potser ensenyar a tocar/cantar, etc. en general)

🎥 · Contingut audiovisual

  • Fotos darrere l’escenari, abans o durant un concert…
  • Fotos antigues, personals…
  • Fotos del making of dels vídeos
  • Fotos firmades, impreses, dedicades, personalitzades…
  • Episodis de pòdcast explicant la història de les cançons, anècdotes, curiositats…
  • Versió especial d’un videoclip només per a subscriptors (més llarg, amb escenes extres, amb making of…)
  • Vídeos o fotos d’assajos, de coses personals… 
  • Vídeos de sessions creatives, escrivint lletres o música, procés de construcció de cançons, de concerts, preparació d’un concert o després d’un concert…
  • Vídeo d’una cançó dedicada a algú (a un subscriptor o a qui vulgui ell/a)

🫂 · Contacte personal

  • Trobades virtuals, de preguntes i respostes, entrevistes dels diferents membres del grup...
  • Trobades presencials (sopar, dinar, prendre una cervesa, cafè, etc), una trobada d’un grup més gran o petit, o individual…
  • Accés a un assaig, al backstage… 
  • Grup de Whatsapp o Telegram exclusiu pels subscriptors 
  • Escoltar una proposta musical del subscriptor i donar-li feedback

🛍️ · Marxandatge

  • Samarretes, dessuadores, bosses, xapes, tasses, etc. 
  • Objectes sorpresa
  • Marxandatge exclusiu només pels subscriptors
  • Deixar que els subscriptors votin diferents dissenys
  • Sorteigs especials per a subscriptors
  • Àlbum de fotos d’alguna gira, passada o present

🧎‍♀️ · Reconeixement i agraïment

  • Incloure els noms dels subscriptors en agraïment en algun videoclip, lloc web, caràtula o llibret del disc… 
  • Donar les gràcies a un subscriptor mencionant-lo per Instagram, Twitter, Facebook, Mastodon…
  • Accés a promocions i descomptes d’altres projectes/botigues 
  • Enviament de postal durant les vacances
  • Felicitació d’aniversari en directe o per vídeo


✊ · Activisme, comunitat i cultura popular


✊ · Idees de recompenses per a projectes d’activisme, comunitat i cultura popular.

Recull de recompenses que podeu oferir a la vostra comunitat de suport. Evidentment, no cal oferir-les totes, però potser aquest document us pot ajudar a pensar en què és el que podeu/voleu oferir als vostres seguidors per engrescar-los a fer-se subscriptors de les vostres pàgines. Totes aquestes recompenses també serveixen en certa manera com a eines de promoció.

🌟 · Contingut

  • Inscripció a un butlletí setmanal/mensual amb informació exclusiva
  • Fotos o vídeos exclusius per subscriptors d’activitats del projecte

🗳️ · Participació

  • Enquestes per decidir els propers tallers o activitats
  • Enquestes o reunions en línia per decidir properes accions o campanyes
  • Votacions per escollir cançons que sonaran en les festes
  • Participar de tallers, classes… exclusives per subscriptors
  • Participació en una donació solidària per un projecte concret

🛍️ · Marxandatge

  • Samarretes, dessuadores, bosses, xapes, tasses, etc. 
  • Objectes sorpresa
  • Marxandatge exclusiu només pels subscriptors
  • Deixar que els subscriptors votin diferents dissenys
  • Sorteigs especials per a subscriptors

🧎‍♀️ · Agraïment i contacte personal

  • Grup de Whatsapp o Telegram exclusiu pels subscriptors
  • Possibilitat de participar en actes i festes exclusives per a subscriptors
  • Descomptes en servei de barra de beguda i menjar (a l’espai, en actes organitzats…)
  • Donar les gràcies a un subscriptor mencionant-lo per Instagram, Twitter, Facebook, Mastodon…
  • Invitació a un cafè, te, cervesa...
  • Accés a promocions i descomptes d’altres projectes


🎭 · Circ, teatre i espectacles


🎭 · Idees de recompenses per a circ, teatre i espectacles

Recull de recompenses que podeu oferir a la vostra comunitat de suport. Evidentment, no cal oferir-les totes, però potser aquest document us pot ajudar a pensar en què és el que podeu/voleu oferir als vostres seguidors per engrescar-los a fer-se subscriptors de les vostres pàgines. Totes aquestes recompenses també serveixen en certa manera com a eines de promoció.

🎪 · Espectacles

  • Entrades gratuïtes o amb descompte
  • Poder comprar entrades abans que ningú
  • Seients exclusius
  • Assistir a les proves
  • Accés al backstage
  • Trobades exclusives amb els artistes
  • Accés a vídeos i fotos del backstage
  • Sortir com a col·laborador en algun espectacle

🥹 · Assajos

  • Accés als assajos, proves o assajos generals
  • Masterclass per aprendre habilitats (malabars, procés creatiu, bàscula, clown...)
  • Tallers grupals puntuals

🌟 · Continguts exclusius

  • Primícies d’informació pels subscriptors: espectacles, descansos, millores, informacions personals (aniversaris, per exemple)
  • Butlletí mensual amb informació sobre l'àmbit de la companyia o altres aspectes professionals i culturals interessants
  • Missatges de felicitació d'aniversari personalitzats

🎥 · Contingut audiovisual

  • Fotos darrere l’escenari, abans o durant l’espectacle…
  • Fotos antigues, personals…
  • Fotos de making of
  • Fotos firmades, impreses, dedicades, personalitzades…
  • Vídeos o episodis de pòdcast explicant la idea de l’espectacle, explicant una anècdota, curiositats…
  • Vídeos o fotos d’assajos, de temes més personals… 
  • Vídeos de sessions creatives, del procés de construcció de l’espectacle…

🫂 · Contacte personal

  • Trobades virtuals, de preguntes i respostes, entrevistes amb els diferents membres de l'espectacle...
  • Trobades presencials (sopar, dinar, prendre una cervesa, cafè...), una trobada d’un grup més gran o petit, individual…
  • Grup de Whatsapp o Telegram exclusiu pels subscriptors on puguin oferir propostes, donar opinió, conèixer en primícia els projectes…

🛍️ · Marxandatge

  • Samarretes, dessuadores, bosses, xapes, tasses, etc. 
  • Objectes sorpresa
  • Marxandatge exclusiu només pels subscriptors
  • Deixar que els subscriptors votin diferents dissenys
  • Sorteigs especials per a subscriptors
  • Àlbum de fotos d’alguna gira, passat o present

🧎‍♀️ · Reconeixement i agraïment

  • Incloure noms dels subscriptors en agraïment en algun vídeo, lloc web, full promocional…
  • Donar les gràcies a un subscriptor mencionant-lo a Instagram, Twitter, Facebook, Mastodon…
  • Accés a promocions i descomptes 
  • Felicitació d’aniversari en directe o per vídeo


🖥️ · Creació de contingut


🖥️ · Idees de recompenses per a creadors de contingut

Recull de recompenses que podeu oferir a la vostra comunitat de suport. Evidentment, no cal oferir-les totes, però potser aquest document us pot ajudar a pensar en què és el que podeu/voleu oferir als vostres seguidors per engrescar-los a fer-se subscriptors de les vostres pàgines. Totes aquestes recompenses també serveixen en certa manera com a eines de promoció.

👨‍💻 · Continguts

  • Accés en primícia als vídeos publicats (1 o 2 dies abans; o fins i tot una setmana)
  • Accés a un canal de Whatsapp o Telegram exclusiu per a subscriptors on proposar temàtiques per a pròxims vídeos, idees…
  • Accés a pòdcasts, il·lustracions, fotografies, escrits o altres continguts extra que també treballi el creador/a

🌟 · Continguts exclusius

  • Primícies d’informació pels subscriptors: pròxims projectes, sortejos, col·laboracions, informacions personals (aniversaris, per exemple)
  • Recomanacions de contingut extern (música, pel·lícules, espectacles, aplicacions, jocs, material d'altres creadors…) com a publicació mensual
  • Accés a directes privats de Twitch
  • Missatges de felicitació d'aniversari personalitzats
  • Tallers sobre habilitats del creador, com crear contingut, com tractar les temàtiques…
  • Compartir (a les xarxes socials) les publicacions d’un col·laborador o mecenes

🫂 · Contacte personal

  • Trobades virtuals, amb preguntes i respostes
  • Trobades presencials (sopar, dinar, prendre una cervesa, cafè, etc)

🧎‍♀️ · Reconeixement i agraïment

  • Incloure els noms dels subscriptors en agraïment als vídeos de Youtube, Twitch, Tik-Tok…
  • Donar les gràcies a un subscriptor mencionant-lo a Instagram, Twitter, Facebook, Mastodon…
  • Sortir a un vídeo amb el creador/a
  • Accés a promocions i descomptes d’altres projectes/botigues 
  • Felicitació d’aniversari en directe o per vídeo


📚 · Editorials, revistes i literatura


📚 · Recompenses per a editorials, revistes i escriptors

Recull de recompenses que podeu oferir a la vostra comunitat de suport. Evidentment, no cal oferir-les totes, però potser aquest document us pot ajudar a pensar en què és el que podeu/voleu oferir als vostres seguidors per engrescar-los a fer-se subscriptors de les vostres pàgines. Totes aquestes recompenses també serveixen en certa manera com a eines de promoció.

🗒️ · Contingut

  • Accés a les publicacions abans que siguin publicades
  • Accés a contingut extra cada cert temps (dossier de novetats, monogràfic especial…)
  • Accés a textos inèdits (no publicats encara o descartats)
  • Inscripció a un butlletí setmanal/mensual amb informació exclusiva 
  • Accés a un taller (per exemple de bibliografia, de com ordenar una biblioteca, arxius, un club de lectura online o presencial, com s'organitza una editorial, del procés creatiu d'un autor…)
  • Alertes personalitzades (de contingut propi o extern)
  • Accés a blog amb contingut especial
  • Accés a llibres de fons (antics)
  • Articles especials: recomanacions per Sant Jordi, per l'estiu, pel Nadal…
  • Llistat de més venuts, reculls d’articles més llegits…
  • Definir els nivells de subscripció segons el nombre de llibres, revistes, articles, edicions, etc. que el mecenes rebrà al mes/trimestre/any.
  • Poder rebre llibres i altres enviaments a casa
  • Poder triar una llibreria local que es beneficiï també de la subscripció (i poder recollir la compra en aquella llibreria, si es vol)

🗳️ · Participació

  • Enquestes per decidir els propers temes dels articles
  • Participació amb articles d’opinió a la revista
  • Participació en una donació solidària en un projecte concret
  • Participació en un sorteig de publicacions
  • Participació en actes a llibreries, biblioteques, escoles, instituts…
  • Participació en signatures de llibres o presentacions de publicacions
  • Participació en premis d’escriptura (literari, assaig…) exclusiu per a subscriptors
  • Lectura de textos dels subscriptors i correcció (feedback)

🎥 · Contingut audiovisual

  • Fotos o vídeos exclusius per subscriptors del making of de les publicacions (procés de maquetació, promoció, presentacions, firmes...)
  • Accés a les diferents opcions de portades
  • Vídeos d’entrevistes a escriptors de la revista o editorial
  • Vídeos analitzant llibres (amb l’autor o no)
  • Vídeos recomanant llibres

🛍️ · Marxandatge

  • Material extra de les publicacions: punts de llibre, pòsters, postals… 
  • Samarretes, dessuadores, bosses, xapes, tasses, etc. 
  • Objectes sorpresa
  • Marxandatge exclusiu només pels subscriptors
  • Deixar que els subscriptors votin diferents dissenys de portades
  • Sorteigs especials per a subscriptors

🧎‍♀️ · Agraïment i contacte personal

  • Grup de Whatsapp o Telegram exclusiu pels subscriptors
  • Donar les gràcies a un subscriptor mencionant-lo a Instagram, Twitter, Facebook, Mastodon…
  • Invitació a un cafè/cervesa en línia amb l’equip o amb un dels autors
  • Invitació a un cafè/cervesa presencial amb l’equip o amb un dels autors
  • Accés a promocions i descomptes d’altres projectes/botigues, equipaments culturals, visites, activitats culturals o literàries… 
  • Enviament de postal durant les vacances
  • Felicitació o detall per l’aniversari
  • Presentar les persones que hi ha darrere del projecte: els redactors/es, els editors/es, traductors/res, etc.


🖼️ · Fotografia, il·lustració i creació plàstica


🖼️ · Idees de recompenses per a projectes de fotografia, il·lustració i creació plàstica

Recull de recompenses que podeu oferir a la vostra comunitat de suport. Evidentment, no cal oferir-les totes, però potser aquest document us pot ajudar a pensar en què és el que podeu/voleu oferir als vostres seguidors per engrescar-los a fer-se subscriptors de les vostres pàgines. Totes aquestes recompenses també serveixen en certa manera com a eines de promoció.

🌟 · Continguts exclusius

  • Accés en primícia a contingut (novetats, avançament, inèdit...) 
  • Formats imprimibles, firmats… de les fotos o dissenys
  • Demanar feedback als subscriptors durant el procés de creació
  • Explicar històries i anècdotes personals i/o sobre la teva obra. Per exemple, explicar com t’inspires i l’origen de la fotografia, pintura o il·lustració.
  • Primícies d’informació pels subscriptors: noves exposicions, projectes, informacions personals dels artistes…
  • Butlletí mensual amb informació sobre fotografia, il·lustració, disseny, art...
  • Missatges de felicitació d'aniversari personalitzat
  • Taller o classe de fotografia, ceràmica, dibuix, maquetació… 

🎥 · Contingut audiovisual

  • Fotos antigues, personals…
  • Fotos del procés de creació, de peces antigues, de la infància… 
  • Material o obres firmades, impreses, dedicades, personalitzades…
  • Vídeos de sessions creatives, gravació del procés sencer (en càmera ràpida) d’una creació, o de la preparació dels materials… 
  • Obra dedicada a algú (un subscriptor o a qui vulgui ell/a)

🫂 · Contacte personal

  • Entrades per assistir en algun esdeveniment, per exemple: una exposició de les teves obres o visita del teu taller
  • Trobades virtuals, de preguntes i respostes, entrevistes als artistes… 
  • Trobades presencials (sopar, dinar, prendre una cervesa, cafè, etc), una trobada d’un grup més gran o petit, individual…
  • Grup de Whatsapp o Telegram exclusiu pels subscriptors 
  • Analitzar una creació d’un subscriptor (obra, foto, disseny…) i donar-li feedback

🛍️ · Marxandatge

  • Samarretes, dessuadores, bosses, xapes, tasses, etc. 
  • Objectes sorpresa
  • Marxandatge exclusiu només pels subscriptors
  • Deixar que els subscriptors votin diferents dissenys
  • Sorteigs especials per a subscriptors
  • Portafolis (dossier) de l’artista

🧎‍♀️ · Reconeixement i agraïment

  • Incloure els noms dels subscriptors en els agraïments
  • Donar les gràcies a un subscriptor mencionant-lo a Instagram, Twitter, Facebook, Mastodon…
  • Accés a promocions i descomptes d’altres projectes/botigues, en material creatiu… 
  • Enviament de postal durant les vacances
  • Felicitació d’aniversari en directe o per vídeo


🎙️ · Pòdcasts


🎙️ · Idees de recompenses per a pòdcasts

Recull de recompenses que podeu oferir a la vostra comunitat de suport. Evidentment, no cal oferir-les totes, però potser aquest document us pot ajudar a pensar en què és el que podeu/voleu oferir als vostres seguidors per engrescar-los a fer-se subscriptors de les vostres pàgines. Totes aquestes recompenses també serveixen en certa manera com a eines de promoció.

🎧 · Contingut

  • Accés anticipat (en primícia) als episodis del pòdcast
  • Accés a un programa extra cada cert temps
  • Accés a les parts tallades de la gravació
  • Inscripció a un butlletí setmanal/mensual amb informació exclusiva
  • Documents relacionats amb el pòdcast 
  • Accés a un taller, club de lectura, procés creatiu, aprenentatge d'eines creatives…
  • Alertes personalitzades (de contingut propi o extern)

🗳️ · Participació

  • Enquestes per decidir els propers convidats del programa
  • Votacions per decidir temàtiques
  • Votacions per escollir cançons que sonaran
  • En seccions tipus consultori, d’opinió, espai d’anècdotes o preguntes… opció d’enviar àudios de veu
  • Participar presencialment en un dels programes
  • Participació en una donació solidària en algun projecte concret

🎥 · Contingut audiovisual

  • Fotos o vídeos exclusius per subscriptors del making of, fora de càmeres
  • Vídeo de la gravació del pòdcast (en directe o no)

🛍️ · Marxandatge

  • Samarretes, dessuadores, bosses, xapes, tasses, etc. 
  • Objectes sorpresa
  • Marxandatge exclusiu només pels subscriptors
  • Deixar que els subscriptors votin diferents dissenys
  • Sorteigs especials per a subscriptors

🧎‍♀️ · Agraïment i contacte personal

  • Grup de Whatsapp o Telegram exclusiu pels subscriptors
  • Possibilitat d’anar d’espectador a escoltar el programa en directe 
  • Donar les gràcies a un subscriptor mencionant-lo a Instagram, Twitter, Facebook, Mastodon…

✅ · Insígnia de verificació

L'Aixeta atorga la insígnia i la marca de verificació a aquells creadors que considerem que són populars o rellevants a dins de la nostra plataforma. En general, els criteris per a obtenir una insígnia o una marca de verificació a l'Aixeta són:

  • Tenir més de 50 mecenes actius (a l'Aixeta)
  • Tenir més de 100 seguidors (a l'Aixeta)
  • Disposar d'una pàgina amb activitat

El procés de verificació es realitza de manera acurada i rigorosa per part de la Junta Directiva de l'Aixeta. Revisem les sol·licituds de manera objectiva i intentem donar una resposta amb celeritat, en un termini màxim de 7 dies. Una insígnia o una marca de verificació no implica que la nostra plataforma doni més suport o més importància a les pàgines que les tenen. Aquest és un mecanisme que, actualment, es troba en fase de proves. Pots sol·licitar la insígnia o marca de verificació en aquest formulari:


🏷️ · Segell Aixeta

Properament...
💧 · Millores i noves funcionalitats de l'Aixeta

Com a creador, pots seguir les millores, la correcció d'errors i les noves funcionalitats que es van implementant a la plataforma de l'Aixeta. Treballem constantment per fer de l'Aixeta una eina útil al servei de la creació. Pots consultar les millores i les noves funcionalitats de l'Aixeta aquí:


També pots fer un seguiment de totes les actualitzacions que rep la nostra plataforma en el següent enllaç: